Lokaliseringen av Stenas färjorna i de inre hamnarna hindrar många Göteborgare från att enkelt nå vattnet och låser värdefull mark som skulle kunna bli stad – vilket Yimby har skrivit om. Dessutom förorenar färjorna staden – både indirekt via den tung lastbilstrafik färjorna drar in i centrala staden och även direkt. Färjorna använder en svavelhaltig tjockolja som in princip endast får brännas av fartyg och som ger stora utsläpp av framförallt svavel och sot. Svaveldioxid kan ge negativa effekter på andningsorganen. Sot ökar ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Utsläppen orsakar dödsfall och försurning och därför ska ett nytt svaveldirektiv tvinga sjöfarten att antingen satsa på dyr avgasrening eller byta till renare drivmedel. I en GP intervju säger Stena-koncernens Dan Sten Olsson att
”Beslutet är koko.”
Senast år 2015 måste fartygen bli renare. Så i minst två år till får vi dras med sot och svavel rakt in i centrum av Göteborgs miljözon. Färjorna och lastbilstrafiken till färjorna är helt enkelt undantagna från miljözonens krav. Jag kan inte låta bli att se färjorna som gamla fabriker med rykande skorstenar som kommer på besök från svunna tider. Det är sotet vi ser på bilderna men den osynliga svavlet är ett värre utsläpp.
För övrigt har GP ett ännu värre foto på Stenas utsläpp.